https://mobirise.com/

1.5 Острівці порозуміння

Мета. Створити простір, у якому учасники можуть практикувати навички трансформації конфліктів, зокрема, активного слухання, стимулювати творче мислення для знаходження рішень, які задовольнятимуть кожну зі сторін.  

Форма та методи: рольова гра, обговорення. 

Матеріали: роздруківка «контрольного списку» для груп

Орієнтовний час: 45 хвилин

Вступна частина
Рольова гра. Учитель формує групи з чотирьох учасників: два головних герої, один медіатор і один спостерігач. Упродовж п’яти хвилин кожна група вигадує або пригадує конфліктну ситуацію. Медіатор виконує роль посередника, а спостерігач повинен нотувати всі позитивні й  негативні дії обох головних героїв і медіатора.
Учитель роздає медіатору кожної групи контрольний список.

Контрольний список 

  • Чи активно ви слухали головних героїв?
  • Чи проявили ви будь-яку упередженість або дискримінацію?
  • Чи активно головні герої слухали один одного? 
  • Чи активно головні герої слухали вас? 
  • Чи зрозуміло висловлювалися головні герої?
  • Чи були вони емоційними? 
  • Чи були вони чесними?
  • Чи були ви чесним? 
  • Чи ви відчували, що головні герої довіряють вам? 
  • Чи помітили ви моменти, де головні герої прагнули компромісу? 
  • Яку кількість альтернативних рішень знайшла група? 
  • Чи знайшли ви рішення, яке прийнятне для обох сторін? 
  • Чи готові пробачити один одного головні герої? 
  • Чи настало примирення?
Основна частина
За п’ять хвилин, коли групи визначилися з проблемами, починається процес обговорення. Спостерігач надає можливість висловитися головним героям і почути один одного. Потім ролі у групах змінюються: кожен учасник пробує себе в різних ролях. У кінці вправи учитель просить спостерігачів описати те, що відбувалося в групі, та оцінити чи показали посередники навички медіації. Контрольний список має допомогти організувати обговорення у правильному напрямку. 
Обговорення. Учитель розповідає, що коли люди напружені або знервовані, вони можуть демонструвати агресивну поведінку. Можливо, ці люди зазнали втрат або були змушені покинути дім і рідне місто в результаті збройного конфлікту, втратили друзів, важко пристосовуються до нового життя та почувають себе чужими в новому колективі. Це може стати причиною напруженості. Як бути в такій ситуації? Чи варто агресивно реагувати? Чи варто говорити образливі слова та навішувати ярлики? Як знайти рішення, прийнятні для обох сторін?

Заключна частина

Учитель розповідає, що традиційне посередництво, або медіація, зазвичай проводиться людьми, які мають статус у суспільстві. На відміну від «навчальних посередників», традиційне посередництво передбачає надання консультацій, влаштування примирення шляхом заступництва і винесення рішення разом з громадами, залученими до допомоги потерпілому. 

Учитель пояснює, що на нашому рівні мета медіації полягає не в тому, щоб розібратися, хто має правий, а хто винен, і тим більше не в тому, щоб давати поради, як себе поводити. Головне, щоб молоді люди зуміли почути один одного і домовитися про шляхи виходу з конфлікту.